מהו קוד QR?
QR קוד הוא סוג של בר קוד דו-מימדי שמסוגל לאחסן תוכן טקסטואלי או ויזואלי
הניתן לפענוח על ידי מצלמה של טלפון נייד שמצויד באפליקציה מתאימה.
לרוב הוא מופיע בצורת ריבוע אך באופן חיצוני הוא אכן מזכיר רבות את הברקוד שאנו רגילים לפגוש במוצרים בסופרמרקט, אך ישנו הבדל משמעותי- בר קוד פשוט יכול להכיל עד 20 תווים, QR קוד מסוגל להכיל כ-7,000 תווים וכן חומר ויזואלי. עם זאת, על מנת שרוב המכשירים הניידים יכלו לפענח אותו, מומלץ לא לעבור את ה-300 תווים.
נוצר עבור רובוטים
כמו כל הגא`דג`טים שלא הומצאו בישראל, ה-QR קוד הומצא ביפן אי אז ב-1994, ותחילה שימש בעיקר רובוטים במפעלי הרכבת רכבים, שנעזרו בו למעקב מהיר אחרי חלקי הרכב (השם שלו משמעותו Quick Response – תגובה מהירה). בהמשך ובמקביל להתפתחות הטכנולוגיה הסלולארית, נפוצו השימושים המסחריים והפרסומים ב-QR קוד, שמסוגל לאחסן קישורים של אתרי אינטרנט או סרטונים ברשת וניתן להוסיף אותם בכתבות ופרסומות במגזינים ועיתונים, בשלטי חוצות, לוחות מודעות,אוטובוסים, כרטיסי ביקור ועוד.
הקשר בין העולם הפיזי לדיגיטלי
בסריקה סלולרית של הקוד העורכת כמה שניות, הקורא יכול להגיע ישירות לסרטון שמדגים את ביצועי הרכב, לדפדף ולהתעמק בנתונים הטכניים באתר היבואן, לבדוק את המחירים, את הדגמים שמעניינים אותו, את המבצע האחרון, לתאם נהיגת ניסיון ועוד. אנחנו מדברים על עולם אחר ואלה רק מקצת הכלים השיווקים והפרסומים הגלומים ב-QR קוד.
ה-QR קוד משמש בעצם כמקשר מיידי בין העולם הפיזי, בין אם זו מודעה בעיתון מודפס, קופון הנחה, קטלוג, לוח מודעות ועוד, לעולם הדיגיטלי אליו כולנו מחוברים רוב הזמן. בעזרת הקוד הלקוח יכול להיחשף לתכנים אינטראקטיביים הצומחים מתוך הנייר המודפס בקליק סלולרי אחד. לאחר הגירוי הוויזואלי הראשוני הוא מקבל גישה למידע ממוקד המעניין אותו באופן אישי, והוא מגיע אליו מהר ובקלות. היכולת לחבר בין הפיזי לדיגיטלי, ולא משנה מה קדם למה כי נכון להיום שני העולמות האלה הם אמיתיים ורובנו מתנהלים בשילוב שביניהם – היא הבשורה הגדולה לעולם הפרסום.
ועוד משהו: ליצור QR קוד זה קל ופשוט ולרוב גם לא עולה כסף (תלוי בדרישות ובצרכים כמובן). ניתן להוריד מהרשת תוכנות המאפשרות ליצור קודים במגוון צורות או ליצור קודים באתרים המתאימים לכך, לרוב – זה חינם.